Vi ses på Ekonomikum i Uppsala idag

Om jag når den första grenen, en utställning om breddad rekrytering, som invigs 14.00-17.00 idag på Ekonomikum i Uppsala. Jag blev tillfrågad om jag ville vara med och delta i utställningen, då jag under min studieperiod var engagerad i Uppsala Studentkår, och ägnade en hel del engagemang i Uppsala Studentkårs projekt, Esmeralda.

Projektet syftade till att bredda rekrytering till universitet och högskolor, då det då och idag finns både en snedrekrytering avseende personer av utländsk härkomst och personer från en arbetarklass bakgrund. Under flera års tid arbetade jag, både som studentambassadör och som projektledare för projektet. Under tiden fick jag träffa en hel del fantastiska människor, lärare och elever runtom i skolorna. Jag fick möjligheten att vara en förebild, och hur många får den chansen?

Det var bara att ta för sig och försöka vara en god förebild för alla dessa tonåringar som inte tror att de kan, får eller vill studera vidare. Det var en av de absolut häftigaste saker jag har gjort. Att delta i en utställning om projektet var ju därför bara en självklarhet. Så en kall februaridag blev jag fotograferad av, Hanna Märck, min gamla studiekamrat från Juridiska i Uppsala och sen var det bara att sätta igång.

Foto: Hanna Mörck

There are no comments on this post.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

