Personligt på en söndagkväll

Jag är Nadja

Idag blev jag påmind om tiden då jag bloggade, under mitt eget namn och inte under den juristbyrå som jag driver tillsammans med fantastiskt duktiga juristen och entreprenören Anuta Sjunghamn. Bloggen jag drev, existerade under drygt två års tid och gick under namnet :

Jag är Nadja-  Humanjurist och frilansjournalist. Svensk, född i Sovjet, rötter hos kurder och araber, döpt av zigenare och botad från galenskap av turkisk spådam. Jag är Nadja.

All bloggmaterial finns sparad och det är alltid ett nöje att gå igenom två års tids tankar, drömmar och kommentarer. Bloggen fick sina trogna läsare, en hel del arga och rasistiska kommentarer som följd och nya vänner i bloggosfären. En av dem är tonårsmorsan, den häftiga morsan och framgångsrika bloggerskan från Uppsala. Hon som skrev ett sorgest mejl till mig när jag beslöt mig för att lägga ner min privata blogg.

Idag har hon tillägnat oss, Hatem & Sjunghamn Juristbyrå, ett blogginlägg. Det värmer ända in i märgen och glädjer att hon hittat tillbaka till mig och numera Anuta Sjunghamn. Tack Fatou. Jag kommer att återkomma med mer personliga inlägg, under denna blogg, om än i annan tappning än tidigare. Idag vill jag däremot lyfta fram ett blogginlägg som jag skrev den 19 augusti 2007 när jag befann mig i Aten.

”Igar var en odesdiger dag. I alla fall for den stackare som fick satta dit sitt liv nar han forsokte fly undan den grekiska polisen. Tva poliser jagar en man fran Nigeria for att han forsoker tjana en slant pa att salja cd-skivor till restaurangbesokare och nar han far syn pa dem, valjer han att hoppa ut fran fonstret, tva meter ner. Han faller fel, slar i skallen och dor. Hade han akt fast, hade han antagligen skickats hem. Hans ode hemma i Nigeria kan ingen veta. En illegal immigrant mindre for Grekland. Det kryllar av illegala immigranter i det har landet. De gar med stora sackar, slar upp sina tillfalliga affarer och saljer fejkvaskor till grekiska kvinnor som latsas vara Paris Hilton. Nar polisen kommer flyr de snabbt som fan och slar upp sin tillfalliga affar nagra meter darifran.”

Idag kämpar vi för mindreåriga barns rättigheter, som, om de passerar Grekland innan sin inresa till Sverige riskerar att utvisas tillbaka till Grekland, på grund av Dublinförordningen. I Grekland är man inte nådig, när det kommer till flyktingpolitiken. Fortfarande tre år senare.

Ett svar

  1. Jag älskade/älskar undertexten till din blogg: ”Jag är Nadja- Humanjurist och frilansjournalist. Svensk, född i Sovjet, rötter hos kurder och araber, döpt av zigenare och botad från galenskap av turkisk spådam. Jag är Nadja.”

    Den gick rakt in i mitt hjärta och när jag tänker på dig, så tänker jag alltid på den!🙂

Kommentera

