Fortfarande mår juriststudenterna dåligt

Varför mår juridiststudenten dåligt? Juristutbildningen har och är fortfarande en av de mest kravfyllda utbildningar som finns. Det ställs stora krav på studenterna som väljer att läsa juridik och det förväntas att studenterna snabbt snappar up en analytisk förmåga och förståelse för juridik som ämne. Juridik som ämne är ett populärt, speciellt bland alla unga kvinnor och idag är det fler kvinnor som väljer att studera juridik än män. De stora kraven plus duktig flicka syndromet bidrar självklart till detta. Betygsystemet, B, BA, och AB bidrar förstås också. Att juristlinjerna runtom i landet dessutom inte bidrar med annat än sitta ting eller att arbeta på en affärsjuridisk byrå som enda alternativ på vad en jurist kan göra efter examen underlättar ju inte för någon.

Jag minns min tid på Uppsala Universitet. Inte förrän efter sjätte terminen började jag känna mig rätt hemma och tillfreds med mina insatser. Under de första tre åren kantades hela min tillvaro av studiekamrater som blankade på sina tentor (ja alltså skrev inte, därför att de inte trodde att de skulle klara av högsta betyg), studiekamrater som rev sidor i propositioner i biblioteken (så att ingen annan student kunde hitta bra information) och studiekamrater som svimmade, kräktes och sjukskrevs när det var tentadags. Även jag drogs in i hetsen och slutade sova!

Hur man klarar detta? vissa gör det vissa gör det inte. Det råder en extrem gallring bland studenter redan i de första terminerna. Både jag och min kollega tog oss igenom detta. Med livet i behåll. Men vi undrar, varför fick vi aldrig veta att man faktiskt kan starta eget, varför är det inget alternativ som presenteras för studenterna därute? Varför fick vi inte veta, att betyg inte är allt. Idag står vi här som egna företagare och snart arbetsgivare. Vi letar inte efter AB i allt. Vi letar efter driv, social kompetens och en vilja att lära sig, det är komponenter som faktiskt är svårare att hitta än AB i allt och en person med näsan rakt in i väggen.

There are no comments on this post.

Kommentera

