Testamente

När jag läste arvsrätt på juristutbildningen bestämde jag mig för att jag skulle skriva ett testamente när jag blev äldre, runt 25 års ålder och uppåt. Idag är jag snart 28 och har ännu inte skrivit något testamente. För att jag precis som alla andra tycker att jag fortfarande är väldigt ung och har gott om tid på mig. Vilket jag säkert och förhoppningsvis har.

Oavsett mina egna framsteg avseende mitt testamente tänkte jag i alla fall ge er som har funderingar kring testamenten lite information och tips.

Som många vet är det dyrt att gå till en jurist eller advokat och skriva ett testamente och många försöker komma undan kostnaderna genom att hitta en gratismall som de använder. Jag ska inte underkänna gratismallarna (det skulle ändå inte tas på stort allvar, då jag är jurist och tar betalat för att skriva testamenten), utan det enda jag vill lämna er med är följande; var uppmärksamma, se till så att testamentet på ett klart och tydligt sätt tar fram er vilja och självklart att ni uppfyller alla regler kring formkrav och bevittning m.m. så att den är giltig.

Så, lite tips och information angående testamenten. Det finns olika typer av testamenten. Du som lever ensam utan några släktingar, kan antingen själv aktivt välja vem som ska få ärva dig eller inte skriva något alls och låta allmänna arvsfonden få allt. Vilket i och för sig inte är fy skam.

 Är du gift eller ingått partnerskap kanske du inte tycker att ett testamente är nödvändigt då makar har arvsrätt, alltså ärver varandra. Och det är helt rätt, så länge du eller din hustru/make inte har några barn från ett tidigare förhållande, i juridisk mening kallad särkullsbarn. I så fall går deras rätt till sin del av arvet i samband med att dennes förälder avlider före din rätt som efterlevande make/maka. Det kan medföra att du som efterlevande kan bli tvungen att sälja hus och hem för att lösa ut särkullsbarnen. Finns särkullsbarn är rekommendationen att ni skriver ett testamente där ni ber alla särkullsbarn att respektera er vilja att vänta med att ta ut sitt arv tills även den efterlevande maken/makan avlidit.

 För er som är sambo gäller helt andra regler. Ni ärver inte varandra, så vill ni trygga den andre sambon, se då till att skriva ett testamente. Finns inget testamente har den efterlevande sambon bara rätt till hälften av den gemensamma bostaden och därtill hörande bohaget. Och det kan innebära att den efterlevande sambon blir tvungen att flytta från den gemensamma bostaden, då man sällan har råd att lösa ut bröstarvingarna eller andra rättmätiga arvingar som den avlidnes föräldrar och syskon, på något annat sätt.

 Till sist finns ju också de som inte är gifta, ingått partnerskap eller är sambor men ändå vill ärva varandra, t.ex. två väldigt bra vänner. Även ni kan bestämma vem som ska ärva er, självklart då med hänsyn till eventuella bröstarvingar och andra rättmätiga arvingar. Ni kan alltså begära att arvsreglerna inte ska gälla för er utan att ni ömsesidigt vill ärva varandra.

There are no comments on this post.

Kommentera

