Min morfar frågar fortfarande när jag blir läkare!

När jag var liten ville jag bli flygvärdinna, det var det häftigaste och coolaste jag kunde tänka mig. I tonåren ville jag rädda världen. Sen blev jag jurist och senare journalist. Men aldrig en tanke på att jag skulle bli läkare, för det är ju så att de flesta barn (speciellt vi som härstammar från Mellanöstern) drömmer om att bli läkare, i alla fall får dessa drömmar inpräntade från det att man föds av sin omgivning. Och det är ju inte så konstigt, för läkaryrket är det mest statusfyllda och respektingivande i de flesta länder och i synnerhet i Mellanöstern.

Jurister däremot, ja de är rent utsagt avskummen personifierade. De ljuger och lever gott på andras misär. Min morfar, som bor i Irak idag, ringer mig fortfarande och frågar mig när jag ska ta mitt förnuft till fånga och bli läkare och blir jag inte det så borde jag satsa på att bli Sveriges statsminister istället.

Så fortsätter den här hetsen med att alla barn som har sitt ursprung i något sydligare land ska bli läkare, ingenjörer, tandläkare eller apotekare. Snedrekryteringen är därför helt klar. På dessa naturorienterade ämnen, har personer av utländsk härkoms hittat fram, men inom de samhällsorienterade ämnen är det så mycket mer homogent. Snedrekryteringen beror ju förstås inte bara på tradition utan en hel del mekanismer som finns i dagens Sverige idag, som vi inte behöver gå in på här och nu. Jag uppmanar alla med läkar/ingenjörs/apotekar och tandläkardrömmar att se sig omkring och göra lite efterforskningar, kanske hittar man något annat som man också kan tänkas brinna för?

2 svar

  1. Hej!
    Jag läser det här inlägget och känner igen mig sååååå himla mycket. Jag skrev om det här i UNT för ett par år sedan, och fick flera mail från andra kids med rötterna i mellanöstern som upplevt samma sak! : – )

    http://www.unt.se/ledare/vi-maringste-vara-dubbelt-saring-duktiga-hela-tiden-162711-default.aspx

    • Vad roligt, ja men visst är det så, verkligen!! Det tar ju liksom aldrig slut. Mellanösterns förfall, tänk om man kunde göra något annat istället, utvecklingen skulle gå så mycket snabbare.

Kommentera

