2011 börjar här och nu

Nu är vi tillbaka åter till vårt kära kontor på Rådmansgatan 72. Efter några veckors tvunget ledighet påbörjar vi året med ny energi och nya krafter. Årets invigs med vår första krönika som publiceras på IFS.

Utdrag ur Krönikan;

Jag Nadja Hatem tillsammans med min kollega Anuta Sjunghamn, tillhör enligt statistiken, de som idag klassas som invandrarföretagare. Som barn till politiska flyktingar från Irak kom jag tillsammans med mina föräldrar till Sverige på tidigt 90-tal. Jag var då tio, kunde inte ett smack svenska och erbjöds tillsammans med mina föräldrar en lägenhet i Eksjö, mitt i de småländska skogarna. Jag och mina föräldrar var de första invandrarna i hela Eksjö. Det var så exotiskt att invandrare äntligen hade flyttat in till stan, och någon gång då och då hände det att man till och med tog på mitt hår, för vilka fina lockar jag hade, något sådant hade man då aldrig sett.

Anuta Sjunghamn, även hon kom till Sverige som barn till politiska flyktingar från Iran. Endast fyra år gammal blev hennes första svenska hem i Ljusdal i Norrland. Precis som alla andra barn hoppade vi hage och twist. Som tonåringar sprang vi hem från skolan för att titta på Beverly Hills och lyssna på New Kids On the Block, läs mer…

There are no comments on this post.

Kommentera

