Praoelev på Hatem & Sjunghamn!

Namn: Sara Källsten
Ålder: 16
Skola/linje: Gärdesskolan
Gör på fritiden: Försöker spendera så mycket tid som möjligt med familj och vänner. Jag gillar även att sporta, så det blir en del joggingturer och tennis.
Drömmer om: I framtiden drömmer jag att arbeta med något jag brinner för, kanske bo utomlands och såklart vara lycklig.
Äter helst: Det som jag absolut äter helst måste nog vara pasta. Jag älskar pasta, jag skulle kunna leva enbart på pasta.
Om du fick välja två saker att ta med till en öde ö: En helikopter så att jag kan flyga hem igen och min kompis Jessica som kan flyga den.  Jag satsar allt på ett kort, lika bra.

Denna vecka praoar jag här på Hatem & Sjunghamn och ska få se hur två jurister arbetar när de driver sitt egna företag. Det dyker ofta upp funderingar kring vad man vill syssla med i framtiden, och juridik har faktiskt varit något som jag varit inne på. Alla dessa amerikanska filmer och tv-serier innehållande livliga rättegångar mm är en utav anledningarna till att intresset dykt upp. Just humanjuridik verkar vara ett intressant område då det blir många personliga möten och man får sätta sig in i människors olika situationer.

Praktikplatsen fick jag genom kontakter och har verkligen sätt fram emot att få vara här. Hittills har jag varit på Stockholms tingsrätt där jag vistades med praktikanten Alexandra. Vi var åhörare på tre rättegångar vars mål var misshandel, förolämpning & ofredande och ett som var en vårdnadstvist. Misshandelsmålet tycker jag var det som var mest intressant då det nästan blev en liten intrig mellan det ena vittnet och åklagaren. Något som förvånade mig en aning var att den åtalade inte var den som fick mest frågeställningar och motsägelser utan det var vittnena man var hårdast mot. Jag vet inte om det brukar vara så i vanliga fall men den åtalade fick inte säga speciellt mycket till skillnad från de andra.

Förutom ovanstående har jag hjälpt till med att kategorisera visitkort och skriva in i datorn. Eftersom att jag tycker om att skriva har jag nu även fått chansen att skriva detta blogginlägg. Under torsdagen fick jag följa med Anuta och Nadja på en föreläsning som de höll för polismyndigheten i Solna.

Efter de få gånger jag har träffa Anuta och Nadja har jag fått uppfattningen om att de är två jättesnälla och otroligt ambitiösa personer som alltid lyckas ha många bollar i luften. Båda två verkar arbeta bra tillsammans och de är förutom arbetskamrater vänner utanför arbetet. Detta på gott och ont såklart men det är nog en stor fördel att känna till varandras styrkor och svagheter och på så sätt kunna anpassa sig efter varandra. Eftersom att bägge två har utländskt påbrå använder de detta till sin fördel då det pratas både persiska, arabiska och gud vet allt. Mycket imponerande om du frågar mig. Jag tänker att det borde vara en enorm fördel att kunna prata så många olika språk eftersom att man kan hjälpa människor som varken talar svenska eller engelska.

Arbetsveckan börjar tyvärr lida mot sitt slut och jag är ytterst tacksam för att få ha varit här på Hatem & Sjunghamn, och hoppas att jag inte varit till allt för mycket besvär.  Jag tycker att jag fått en bättre insikt i juridik så vem vet, en framtid som jurist kanske inte är helt omöjlig…

There are no comments on this post.

Kommentera

