Hur du undviker bluffakturor och falska avtal!

Många nyföretagare, oftast de som har en enskild firma, är idag måltavla för oseriösa företag. Småföretagare kan få fakturor för något de aldrig beställt eller inte trodde var en beställning. Ibland händer det till och med att dessa oseriösa företag helt plötsligt skickar en faktura för något som nyföretagaren trodde var ett kostnadsfritt erbjudande.Det kan också röra sig om fakturor på en mycket högre summa eller en avsevärd längre bindningstid än vad som troddes vara överenskommet.

Många av dessa säljare ger erbjudanden, säger det man vill höra och ger en de villkor man önskar under början av telefonsamtalet, men när det går över till en inspelning och de läser upp avtalet är det många som inte riktigt lyssnar, utan bara säger ja och utgår från att säljaren läser upp det som de talat och överenskommit om tidigare.

Avtalen som läses upp kan då skilja sig i pris, bindningstider, kvalité och innehåll av den tjänst som de sålt till en när man får avtalet i handen.

Tänk på det här innan du väljer att köpa något från någon som vill sälja till dig som företagare;

– Som företagare är du inte längre privatperson. Inte ens om de ringer dig på kvällstid. Många som driver enskilda firmor har sällan, i vart fall till en början, gjort en tydlig skiljelinje att de inte enbart är konsumenter längre.

– Agera direkt om du ingått ett avtal för varor eller tjänster som du inte vill ha.

– Ingå aldrig muntliga avtal eller skriftliga avtal för den delen där du är osäker på innehållet eller vilket företag du har att göra med. Be hellre att få återkomma och läs igenom allt i lugn och ro och vid oklarheter, kräv skriftliga förtydliganden och förklaringar i avtalet.

– Anser du att du blivit lurad/vilseledd på ett sätt som är att anse som bedrägeri, gör då en polisanmälan.

 

Ett svar

  1. Hej!

    Jag har blivit lurad in i ett avtal av ett oseriöst företag som gör hemsidor och inte har rent mjöl i sin påse. De sa först att vi skulle ingå ett samarbete, men sen visade det sig att det skulle bli rejäla kostnader, jag ville vänta men det var nu eller aldrig, för de kunde inte vänta på att få ”ge bort ett sådant deal”, när de egentligen är samma deal som de haft sen flera år tillbaka. Jag mailade bara några minuter efter att jag faxat tillbaka avtalet och sa att jag ångrat mig. En annan person ringde upp och han gav mig helgen fundera över saken, men var tvungen att höra av mig före lunch på måndagen efter(de ringde på en fredag), annars skulle avtalet sättas i bruk. Jag bestämde mig samma kväll att avböja erbjudandet och mailade den säljare jag slöt avtalet med att jag inte ville ha tjänsten. Jag ringde två gånger på måndag förmiddag men de hade stängt av sin växel och kom bara fram till deras telefonsvarare. Mailade igen att och skrev att jag inte kommer fram på telefon men att jag avböjer erbjudandet. De ringde upp mig efter lunch och sa att det var för sent att ångra sig nu.

    I vilket fall som helst har jag precis startat egen firma, jag inte ens hunnit driva in ett öre i företaget och så åker man på en sådan här sak, man skäms, känner sig dum och lurad helt enkelt.. De informerade mig aldrig om att jag inte har någon ångerrätt som egen företagare vilket jag trodde att man hade. Finns det ingenting i lagen som säger att de i alla fall måste informera mig om min icke gällande ångrätt? Ett stort hål i lagen i så fall..

    Tack på förhand!
    /Ung företagare

Kommentera

