I Sverige kan man inte göra två saker samtidigt

Efter en mycket spännande kvällsdiskussion med Rebecca Lucander, VD på Allbright, kring män och kvinnor i arbetslivet, kvinnor i ledningsgrupper och kvinnlig representation i styrelsegrupper står det fortfarande klart- kvinnor är fortfarande underrepresenterade i alla ovanstående befattningar och det kvarstår en lång väg att gå.

AllBrights årliga rapport, ”En kartläggning av Sveriges bästa och sämsta företag för kvinnor att göra karriär”, som släpps idag visar följande;

  • att 40 procent av bolagen inte har en enda kvinna i sin ledningsgrupp.
  • att 75 procent av kvinnorna i ledningsgrupperna sitter på stabsfunktioner.
  • att kvinnor befordrar kvinnor. Av de 10 bästa bolagen har 5 kvinnliga VD:ar.
  • att antalet kvinnor i styrelsen inte påverkar hur många kvinnor som sitter i ledningsgruppen.
  • att hälsovårdsbranschen är bäst på att tillvarata kvinnors kompetens.

Med andra ord ganska mörka siffror och siffror som inte riktigt matchas med de otaliga diskussioner som pågår om jämställdhet mellan män och kvinnor. Som jurist, delägare och kvinna möts man av diverse frågeställningar som jag har svårt att tro att en manlig kollega skulle möta idag. Bara där bottnar det en extrem djup ojämställdhet, i hur människor förhåller sig till kvinnor som driver företag och i synnerhet kvinnor i vår bransch. Nästan alla frågor slutar med en enda fråga- hur ska du göra när du får barn? Kommer du då att lägga ner din verksamhet? Då brukar jag förklara att mitt företag inte är en hobby.

En mycket god vän till mig sa en mycket klok sak. Hon sa ”I Sverige kan man inte göra två saker samtidigt”. Det är något som jag verkligen har tagit till mig och som har stillat min inställning till att driva företag, ha familj och få det att gå ihop såsom det så vackert talas om så ofta- seminarier som alltid är fullsatta av kvinnor. För män verkar nämligen inte ha några problem med att få det att gå ihop.

Så hur ska vi få jobb och familjeliv att gå ihop? Jag är övertygad om att det kanske inte är meningen att man ska få det att gå ihop- eller snarare vad innebär det att få det att gå ihop? Att man kan sluta arbeta kl. 15.30 för att hämta barn på dagis? Eller att man ska ha hemlagat på bordet kl. 18.00 och läst en godnattsaga vid 19.30? Jag tror visst att man kan ha det så, men då tror jag, bittert eller ljuvt, att karriären får offras en aning. Självfallet beror det också på vilket jobb man har, men i min bransch har jag svårt att se att man kan ha det så. Om inte annat så är du borta ur gamet redan tidig eftermiddag och du är inte nåbar för dina klienter, vilket också innebär att man tappar sitt goda rykte och försvinner. Tycka vad man tycka vill om det.

‘”I Sverige kan man inte göra två saker”. Ja, för i Sverige är man antingen mammaledig eller arbetande kvinna. Man är antingen på jobb eller har gått hem för dagen. Man är antingen eller. Jag tror på fullt allvar att man kan komma en bra bit på vägen i karriären och i privatlivet om man vågade vara både ock! För till syvende och sist handlar det om vilken inställning man har till livet. Antingen är man allt eller så är man en sak i taget.

 

There are no comments on this post.

Kommentera

